Georg Roll: Automat Theatrum Mundí z rudolfínských sbírek

V dějinách umění se často stane, že narazíme v archivu na dílo, které se nedochovalo. Já jsem vybádal ztracený artefakt rudolfínských sbírek – automat Georga Rolla s námětem theatrum mundi.

 Brožík Václav Rudolf II u alchymisty

Václav Brožík – Rudolf II. u alchymisty (inspirativní foto)

Naprosto velkolepým automatem bylo dílo Georga Rolla znázorňující Teatrum Mundī, které měřilo 4 metry, ale bohužel se nedochovalo. Velkolepost a nádhera však nezůstala nepovšimnuta. Dílo zhotovil Roll ve své dílně společně se svými dalšími samostatnými mistry a dokončené bylo 1596. Víme, že se na automat jezdili dívat agenti panovníků a diplomatů a skutečně nešetřili chválou.

 

Rollova dílna automat vystavovala skutečně dlouho a je dost možné, že ho dlouho nechtěli prodat, protože automat byl nabídnut k prodeji letákem až roku 1609, kdy měl být konečně hotov, tedy už po Rollově smrti. Prodán byl roku 1622 do Janova.

 

Automat byl věžovitého tvaru a všechny čtyři strany ukazovaly různé scény se zajímavými náměty. Ciferník byl na přední straně automatu. Hodiny měřily i minuty. Zajímavé je, jak o automatu informoval Belgičan Daniel Eremita přímo císaře Rudolfa II.: ,,Co platí za světské divy světa se může srovnat s tvůrci těchto hodin, díla v Memfisu, nebo ještě vybrané pyramidy, také chrám v Efesu, nebo konečně cokoliv co římské ruce a géniové po staletí mohli dokázat.“

 

Automaty byly jednou z nejoblíbenějších položek v manýristických sbírkách a to především díky lidské přirozenosti ve fascinaci pohybem a rafinovaností mechanismů, které nabízely a jež byly ve své podstatě geniální svou jednoduchostí. Často byly kombinovány s exotickými materiály. Podle dobových popisů víme, že kovový povrch konstrukce automatů představující nějaké konkrétní zvíře byl pokryt kůží nebo peřím skutečného tvora.

 

Rollův automat měl jedinečnou ikonografii. Informace z dobového prospektu totiž unikátně dokazují myšlení manýristického člověka. Nejprve popisují funkci automatu, zobrazené postavy a astrologicko– astronomické údaje na cifernících. Automat měl podobu čtyřboké věže a všechny 4 strany měly rozdílné scénáře korespondujícími s ročními událostmi v životě křesťana. Na straně určené pro pohled zpředu byl umístěn ciferník. Kromě v Evropě běžných hodin automat měl i samostatný ciferník na odměřování minut.

 

Postava Herkula nesla nebeský globus, ten zeměkouli a nebeskou sféru. Na automatu se také pohybovaly planety podle geocentrického modelu světa popsaného Ptolemaiem, právě tak jako roztahující se táhla s hvězdami. Na automatu byla také řada ciferníků s daty. Na přední straně byl biblický motiv Klanění Tří králů, ke kterému vyhrávala vánoční koleda.

 

Také na této straně byl výjev kurfiřtů, kteří se zapírají před císařem za doprovodu walzové hudby vydávané trumpetkami. Na dalším jevišti se otáčel rytíř se svým ořem opět za doprovodu trumpetek. Na boční straně vlevo byla k vidění jesličková hra s Klaněním pastýřů, Vraždění neviňátek s Herodem a Útěk do Egypta.

 

Na boční straně vpravo učil Kristus v chrámě, postavy ze světových dějin ukazují hodiny a před začátkem zvonkohry Kristus zaplaší smrt. Na zadní straně –  vždy před pohybujícími se figurami – bylo Ukřižování Krista na kříži, poté začala scéna se Zmrtvýchvstáním a nakonec na Nanebevstoupení. Všechny tyto sakrální scény se samozřejmě mohly nastavit na určitou hodinu.

Přidat komentář