Kauza Slovanská epopej

Cyklus obrazů Alfonse Muchy Slovanská epopej má další soudní pokračování mezi Prahou a rodinou autora díla představovaného Johnem Muchou.

Alfons Mucha při malování Slovanské epopeje

Alfons Mucha při malování Slovanské epopeje

Málokteré umělecké dílo budí i po letech tolik vášně. Slovanská epopej je cyklus dvaceti velkoformátových obrazů. Cyklus vznikal v letech 1912–1926 na zámku Zbiroh. Mucha jednotlivě dokončované obrazy v průběhu let postupně podmínečně předával městu Praze. Dílo bylo poprvé vystaveno v roce 1928 ve Veletržním paláci v Praze.Během války bylo dílo ukryto před nacisty. V letech 1963 až 2011 byly obrazy vystaveny na zámku v Moravském Krumlově. Po dlouhých sporech bylo od dubna 2011 pět pláten cyklu umístěno ve dvoraně Veletržního paláce v Praze, celý cyklus byl tamtéž zpřístupněn v květnu 2012.

Dnešní dohra v podobě pravomocného rozsudku městského soudu v Praze zamítla odvolání Johna Muchy, jehož další krok bude dovolání. Dnes o tom informovala agentura ČTK. Muchův argument je, že Praha se nikdy nestala vlastníkem obrazů, protože nesplnila umělcovu podmínku a nevybudovalo pro plátna samostatné výstavní prostory.

Členka odvolacího senátu Iveta Veselá sdělila, že malíř Alfons Mucha podle rozsudku nikdy nebyl vlastníkem pláten, protože cyklus od počátku tvořil s úmyslem věnovat ho Praze a jako vlastník díla se nikdy ani nechoval. Vlastnické právo pana Alfonse Muchy nebylo v řízení žádným způsobem prokázáno.

Podle předešlých soudů byl původním majitelem děl americký mecenáš Charles Crane, který si obrazy u Muchy objednal, zaplatil je a poté daroval městu. Crane je uveden i v protokolech o předání obrazů Praze.

Odvolací senát ovšem připustil, že veřejnosti dobře známá podmínka o vybudování výstavních prostor, kterou argumentoval John Mucha, skutečně existuje. K tomu soudkyně dodala:“Je to ovšem podmínka, která se váže nikoliv na vznik vlastnického práva Prahy, ale na vytvoření díla. Sám Alfons Mucha ji porušil, protože začal dílo vyhotovovat. Obrazy postupně maloval, dokončoval a předával do vlastnictví městu,“ uvedla soudkyně podle své logiky.

John Mucha soudu argumentoval důkazem od badatele v Belgii, podle něhož si malíř při tvorbě epopeje sám objednával plátna. Dokument měl podle názoru Muchy potvrzovat, že umělec dílo od počátku vytvářel na vlastní náklad, a tedy jako jeho vlastník. Veselá k tomuto řekla:,,V tom smyslu nic jednoznačně prokázáno nebylo. Lze naopak přisvědčit tomu, že veškeré potřeby čerpal ze záloh a poplatků objednatele, pana Charlese Cranea.“

John Mucha zdůvodnil svou žalobu tím, že se snažil zabránit zapůjčení díla do Tokia, kam byla zapůjčena Slovanská epopej letos v únoru. Obával se, že se obrazy poškodí. Malíř je podle něj daroval českému národu a nepřál by si, aby se vyvážely do ciziny. „Nebojuju, abych měl epopej pro sebe. Bojuju za to, aby byla zachráněna a přístupná. Kdyby měl magistrát dost slušnosti, vrátil by ji do (Moravského) Krumlova. Co se týče dnešního řízení, jedeme dál.“

V Tokiu vidělo Slovanskou epopej od března do června 662.000 návštěvníků. Cyklus se měl později přesunout do Číny, ale Ministerstvo kultury to nepovolilo. Plátna jsou nyní v depozitáři Galerie hlavního města Prahy, která je předběžně plánuje vystavit příští rok v Obecním domě. Do zahraničí v nejbližší době zapůjčena nebudou.

Současné vedení Prahy chce pro epopej zbudovat výstavní síň na Těšnově, jenže volby do zastupitelstev jsou již příští rok. Slib vybudování prostoru tak příští rok vstoupí do desáté dekády.

Přidat komentář