Historie míšeňského porcelánu

Míšeňská porcelánka se stala symbolem porcelánu a překřížené meče značkou, kterou zná téměř každý.

 

O míšeňském porcelánu jsem se učil na specializované střední škole a když jsem své znalosti předvedl na TU v Drážďanech, specializovaném semináři vedeným zkušeným Dr. André van Der Goosem z muzea v Haarlemu, byl potěšen a zároveň místy upřímně pobaven nad tím, jak se v Česku učí dějiny umění. Skutečná fakta prokládáme anekdotami a nesmysly, které jsou půvabné, ale často na nich ani za mák pravdy. Dějiny umění ale nejsou suchopárné a přiznám se, že mě česká cesta baví, i když pokládám samozřejmě za nutné na anekdoty upozorňovat a nevkládat je do textu jako ověřený fakt.

Čajová konvice

Čajová konvice

V roce 1710 byla v Míšni založena manufaktura k výrobě porcelánu. Tomu ale předcházela celá řada pokusů se samotným vývojem technologie. O tom ale někdy jindy. A nyní ale přejděme k první anekdotě. Lékarénský pomocník Böttger (1682 – 1718) byl jeden z mnoha, který se pokoušel o objevení tajemství porcelánové hmoty. Údajně na tajemství porcelánu přišel když si mezi prsty mnul pudr ze své paruky. Vytvořil z něj kuličku. Ta kulička byla z jemného plaveného kaolínu a voilá!

20. března 1709 oznámil Böttger v dopise Augustu Silnému:,,že ví jak zhotovit dobrý, bílý porcelán včetně velmi jemné glazury, a že ve srovnání s tím východoindickým je přinejmenším stejně dobrý, ne-li lepší.“ Böttger poněkud předjímal, ale byl na dobré cestě a od roku 1710 už pracoval v oficiální manufaktuře, která se poprvé prezentovala na veletrhu v Lipsku v roce 1713. Böttger tajemství výroby porcelánu přísně střežil, byl ostatně vázán mlčenlivostí, které byl zbaven až dva roky před smrtí.

Talíř s čínskými draky, 1734

Talíř s čínskými draky, 1734

PŘEHLED MÍŠEŇSKÉHO PORCELÁNU

1710 – 1713 – Böttgerovo období počátek porcelánu, zkvalitňování hmoty
1720 – 1735 – Höroldtovo (malířské období); dekor: naprosto typický je motiv čínského draka, hmyz, květiny, indická malba (chinoiserie); fondový porcelán – půda většinou barevná – muflovými barvami, vyspořené bílé místo ve fondu – rezerva; začátek modré barvy kobaltem; po roce 1725 – porcelán dekorován emailovými barvami
1733 – 1746 – Köndlerovo (sochařské, plastické období) – plastické období – vypoukliny, převažuje sochařský styl nad malířským; dekor: člověk, zvíře, rostliny, alegorické a mytologické výjevy
1764 – 1773 – Acierovo (sochařské období) – početné jídelní soubory pro královský dvůr, někdy i o několika tisících kusech
1774 – 1813/1814 – Marcoliniho – klasicismus – nebyl malířem, ale obchodníkem
1815 – 1900 – Historismus – nově pojaté míšeňské květiny
1900 – současnost období novodobého porcelánu

V 19. století Míšeňská manufaktura ustupuje do pozadí kvůli starým formám a nedostatku invence. Ve spolupráci s výtvarníky přináší nové formy až ve 20. století, zároveň se však an konci století vrací k retro stylu.

Hodiny, Köndler, cca 1746

Hodiny, Köndler, cca 1746

Míšeňská porcelánka zpočátku značila drakem, který jde vlnovkou přes horizontální linku. Od roku 1723 se používaly první značky s monogramem AR označujícím panovníka Augustus Rex. Poté se vžila typická značka zkřížených mečů kobaltem pod glazurou.

Meissen-Porcelain-Sign-2

Přidat komentář