Rembrandt: Ganymedes (article also in English)

Obraz Ganymeda ve spárech orla, který namaloval holandský mistr Rembrandt je monumentální malba, která diváka na první pohled upoutá. Dosud jsem neviděl žádnou fotografii, která by dokázala věrohodně zachytit mistrovskou hru se světlem. (CLICK HERE FOR ENGLISH VERSION OF ARTICLE)

Ganymed

Rembrandtův Ganymedes je monumentální olej na plátně o rozměrech 171 x 130 cm. Rembrandt jej namaloval v roce 1635 a v současnosti se nachází v Gemälde Galerie v Drážďanech. Do saských uměleckých sbírek se dostal skrz Carla Heinricha von Heineckena, který jej zakoupil v Hamburgu v roce 1751.

 

Od roku 2011 probíhá výzkum tohoto obrazu na podnět nadace Andrew W. Mellon-Foundation, která financuje celý projekt a Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie v Haagu. Pochopitelně netýká se jen tohoto obrazu, ale celého díla Rembrandta, na kterém spolupracuje kromě drážďanské galerie také pařížský Louvre, Národní galerie v Londýně a další instituce.

 

To ovšem neznamená, že by Ganemedes nebyl interpretován dlouhodobě. Ostatně ono se není ani čemu divit, kromě již bravurně zvládnuté techniky a hry se světlem má poměrně komplikovaný ikonografický program. V centru obrazu je hlavní námět tedy únos Ganymeda ve spárech orla. Řecká legenda zachycená původně Homérem vypráví o životě bohů na Olympu, kde měli svá trvalá sídla. Na nejvyšším vrcholu Olympu byl skvostný palác nejvyššího boha Dia, kde se všichni bohové scházeli k poradám a na hostiny. Jedli ambrosii a pili nektar, aby byli nesmrtelní a věčně mladí. Sličný Ganymédés byl synem trójského krále a Zeus byl okouzlen jeho krásou. Poslal proto pro něj svého orla a poručil mu, aby Ganyméda uchvátil a odnesl na Olymp. Od té doby je Ganymédés Diovým číšníkem.

 

Obraz však není pouze mytologickým výjevem, což dokládá střapec na obleku hrůzou vyděšeného chlapce, který se během únosu orlem pomočil nefalšovaným děsem. Až uvidíte obraz naživo, tak se určitě podívejte do levé spodní části obrazu, která je velmi důležitá a jež fotografie této malby obvykle nezobrazují. Je tam zachycen farář spínající ruce k nebi. Jeden z možných výkladů je alegorie na náboženské rozkoly protestantské a katolické církve, který v průběhu dvacátého století interpretovalo hned několik badatelů z různých koutů světa.

 

Pokud jste tento obraz dosud neviděli, tak neváhejte a udělejte si výlet do Drážďan, vidět Ganymeda na vlastní oči je určitě velký zážitek.

Pages: 1 2

Přidat komentář