RECENZE: Barokní srdce Evropy

   Barokní srdce Evropy je dokumentární seriál o české a moravské barokní architektuře a krajině, z dílny tvůrců televizní série Krajinou domova.

barokni_logo

 

WEB PROGRAMU NA ČT

Pro baroko jsou jistě typické emoce, pocity a nálady, ostatně stejně jako mnohá další adjektiva, která ČT uvádí ve svých propagačních textech. Barok je v české krajině nepostradatelným slohem a má mnoho podob. V projektu Barokní srdce Evropy ale nečekejte uměleckohistorický seriál, ostatně to tvůrci avizovali už v úvodní části projektu. Jedná se spíš o náladu, jakou ve tvůrcích barok vzbuzuje. A jak známo nálada se velice těžko hodnotí, ale také prodává. Diváci se dočkají detailů váz, soch, zahrad a cest natáčených povětšinou v Kubrickově magické hodině a dramatických přeletů dronem nad architekturami. Z hlediska pozorování půdorysů je rozhodně zajímavé sledovat architekturu z vrchu, ale tvůrcům se povětšinou nepodařilo rozehrát motivy fasád dynamického baroka, rytmy sloupů a pilastrů, plastických motivů, soch, zkrátka harmonii, která je pro sledování baroka naprosto nezbytnou. Jako filmař chápu rozhodnutí většiny záběrů, jako historik umění mě některé scény příliš neoslovily.

A je to škoda, protože s dronem se baroko rozhodně popsat dá a mnohem snadněji, než jak to dělali první historici dějin umění věnující se baroku, kdy to ani zdaleka nebylo téma vyzdvihované jako dnes. Tehdy museli ještě filmaři s historiky umění používat kamerové jízdy, aby se jim podařilo rozehrát obrazem stavby Jeana Baptista Matheye, jak na to upozornil před lety v programu Hledání ztraceného času Karel Čáslavský. A přiznám se, že je to výtka k tomuto seriálu, která mě trochu mrzí.

BAROK_1

Doprovodný komentář hereckého manželského páru Taťány Dykové a Vojtěcha Dyka je kultivovaný a živý. Velmi často ale herci hovoří o nějaké stavbě a v obraze je už dávno naprosto jiný objekt a vysvětlující titulek chybí. To není výhrada k hercům, ale prosté konstatování skutečnosti, že titulek by neuškodil. Jenže to by se obrazová montáž musela také trochu zpomalit, aby byl titulek vůbec postřehnutelný. To neznamená, že by tam titulek někdy nebyl, jen jsem nepochopil kdy a jakým klíčem ho tam tvůrci vkládali. Chápu, že tvůrci diváka nechtějí nudit a rychlé střihy jsou v dnešní době vyžadované, ale mělo by se také dbát o diváckou srozumitelnost.

Celkově je ale seriál zdařilý a v komentáři jsou až na pár výjimek relevantní informace. V díle Mistři o chrámech svatého Mikuláše na Malé straně i Starém městě jsou faktické chyby. Některé pocitové komentáře jsou samozřejmě pouhými pocitovými komentáři a budete je jistě stejně vnímat sami podle svého přesvědčení. Pokud tento seriál srovnáme třeba s dokumenty o zámecké architektuře v devadesátých letech je to určitě krok správným směrem. Výtvarně je to rozhodně čistě zpracované, veřejnoprávně kultivované a kdyby si autoři přečetli díla o barokní architektuře českých historiků umění Horyny, Vlčka, Vilímkové, Naňkové a dalších, teď nemyslím nutně jen faktografické údaje, možná by tu kameru stavěly z jiných úhlů. Celkově se však jedná o povedený počin.

Přidat komentář