Nikolaus Pfaff: Nádoba z rohu nosorožce (Article is also in English)

Slavným kusem z kunstkomory Rudolfa II. je Nádoba z rohu nosorožce se zlatým víkem ve tvaru monstra s rohy z afrického prasete od vynikajícího císařského dvorského řezáče Nikolause Pfaffa, která je dnes umístěna v Kunsthistorisches Museum ve Vídni. (Scroll down for English)

pfaff

Praha 1611

Rozměry: výška 49,7 cm, šířka 27,5 cm, hloubka 17,7 cm

Pohár s víkem je krásnou ukázkou pražské práce, kde se střetává špičková řemeslná dovednost s rozmanitou přírodou, která byla v Praze hlavním proudem. Použité exotické materiály a ikonografie korálů a hadů svědčí v císařův dobový světonázor. Pohár popisuje zvnějšku magické a zlé síly v přírodě a zároveň užívá materiál na jejich potlačení, kterým je v tomto případě nosorožec.

 

Víko je ve tvaru monstra – stylizovaného divokého prasete, které má skutečné rohy. V otevřené zubaté tlamě je hadí jazyk, ve skutečnosti fosilie žraločího zubu. Smysl tohoto víka je ochrana před jedem. Netřeba připomínat, že v raném novověku bylo trávení nejčastějším způsobem politické vraždy. Na celé práci lze vysledovat po důkladnějším zkoumání další symboly – např. živly – voda, země, vzduch.

 

Celý pohár je zdoben typickou pražskou ikonografií, tzv. ,,stillo rustico“, popsaným zejména americkým historikem umění Thomasem Da Costou Kaufmannem. Jedná se o specifickou výzdobu pavouků, žab, motýlů, hmyzu a ještěrek, jež jsou pro Prahu naprosto příznačné a objevují se na mnoha nádobách různých účelů, včetně liturgických, jež se dnes nachází v chrámovém pokladu v katedrále svatého Víta.

 

Práce je brilantně provedena neznámým zlatníkem. Řezby jsou dílem špičkového dvorského řezáče Nikolause Pfaffa, jehož styl se dá odvodit od skvělé tradice mistrů v bavorském Norimberku.

 

Nikolaus Pfaff - Soustružený pohár z rohoviny s víkem ve tvaru monstra s rohy

Nikolaus Pfaff – Soustružený pohár z rohoviny s víkem ve tvaru monstra s rohy

A Rhinoceros Cup by Nikolaus Pfaff is now located at the Kunsthistorisches Museum in Vienna.

Prague 1611
Measures: height. 49,7 cm, width 27,5 cm, depth 17,7 cm

The descriptive character of the cup is determined by the basic idea of objectifying the demonic forces in nature and at the same time banishing them. The mighty tusks of the warthog appear as the horns of the dominant predator head on the lid, which had a „viper’s tongue“ (fossil shark tooth) between its bared teeth.

 

It should protect against poison. The small animal on the lid and foot, natural casts of spiders, beetles etc. symbolize negative forces in the microcosm. Snakes, lizards and insects also enliven the walls of the Horn Cup, which Nikolaus Pfaff carved. The healing powers were seen in the horn itself, in the Adder tongue and in the coral branches around the cupola. The unknown goldsmith was in the Nuremberg tradition.

Přidat komentář